Ropa: „mysz” do ziemniaków
Na bazie ładowarki do buraków Maus 5 firma Ropa wprowadza ładowarkę do ziemniaków.
Prototyp ładowarki do ziemniaków Ropa zaprezentowała podczas zeszłorocznych targów Agritechnica. Kartoffelmaus 5 została zaprojektowana na bazie ładowarki do buraków cukrowych Maus 5. Od lata 2020 roku dwie „myszy” do załadunku ziemniaków pracują w firmach w Bawarii i w Brandenburgii.
Tak pracuje "mysz" do ziemniaków!
Ładowarka do ziemniaków zwiększa wydajność logistyki i transportu ziemniaków przemysłowych przeznaczonych na produkcję skrobi. Co ważne, plantatorzy mogą dzięki ładowarce zwiększyć areał uprawy ziemniaków bez potrzeby inwestowania w przestrzenie magazynowe.
Silnik Mercedes-Benz
KartoffelMaus 5 napędzana jest silnikiem Mercedes Benz OM936 o mocy 260 kW/354 KM o pojemności 7,7 l, wyposażonym w podwójne turbodoładowanie. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy 1400 Nm osiągany jest przy 1200 obr./min. Normę emisji spalin Stage IV Final zapewnia układ AdBlue i SCR.
Delikatne podbieranie i regulacja czyszczenia
Ropa opracowała zespół podbierający o szerokości 8 metrów, którego palce zagłębiają się w glebie na 5 cm i delikatnie podnoszą ziemniaki. W sumie 8 rolek czyszczących zapewnia delikatne usuwanie ziemi i łęcin. Następnie bulwy są podawane do przenośnika w postaci łańcucha sitowego, który transportuje ziemniaki na tył ładowarki do zespołu czyszczącego. Ostatecznie przenośnik o długości do 15 m ładuje ziemniaki na samochody ciężarowe, a wbudowany w ładowarkę system wagowy, umożliwia optymalne wykorzystanie nośności przyczepy i dopuszczalnych nacisków na jej osie.
Kabina z regulacją wysokości
Operator ładowarki z unoszonej kabiny R-Cab ma dobrą widoczność dookoła maszyny. Na wszystkich szybach bocznych i drzwiach są wycieraczki, co daje komfort pracy nawet w deszczu. Producent zapewnia, że wykończenia w kabinie zapewnia operatorowi wysoki komfort, a dobra izolacja akustyczna nie powoduje zmęczenia nadmiernym hałasem. W nocy otoczenie ładowarki oświetlają reflektory LED.
Filozofia obsługi R-Concept
Ropa zapewnia, że obsługa „myszy” jest łatwa i intuicyjna. Rolę centrum informacyjnego pełni duży ekran dotykowy o przekątnej 12,1 cala wyposażony w Wi-Fi. Są nim wyświetlane wszystkie parametry pracy maszyny, aktualne warunki pracy i informacje o wydajności. Na terminalu dotykowym operator ma możliwość dostosowania intensywności czyszczenia. Wystarczy dwa razy kliknąć palcem na ekranie dotykowym lub przekręcić i nacisnąć przyciski R-Select i R-Direct, które znajdują się na panelu sterowania. W chłodne dni przyda się funkcja podgrzewania fotela, który w standardzie ma wiele możliwości regulacji pozycji oraz amortyzację pneumatyczną.
Konstrukcja KartoffelMaus 5
Ramę główną maszyny stanowią spawane laserowo rury profilowe ze stali drobnoziarnistej 700. Wszystkie podzespoły są przejrzyste i łatwe w konserwacji. Liczne rozwiązania techniczne np. automatyczny mechanizm składania/rozkładania maszyny, obraz z 2 kamer w terminalu (opcjonalnie 4 kamery), odwracalny i odchylany wentylator chłodzący, monitorowanie filtra paliwa, wpływają na funkcjonalność i wygodę operowania ładowarką. W wyposażeniu standardowym znajdziemy także: elektroniczną rejestrację danych, pomiar zużycia paliwa, klimatyzację, ogrzewanie postojowe, kamerę cofania i układ centralnego smarowania.
Optymalne wyważenie „myszy”
O stabilizację „myszy” podczas załadunku dba ramię przeciwwagi wykonane ze stali drobnoziarnistej, którego długość wynosi do 9 m. Ramię na wysokości 4 m może być odchylane razem ze zbiornikiem paliwa, który służy jako przeciwwaga dla 15-metrowego przenośnika samochodowego. W wyposażeniu opcjonalnym jest waga zintegrowana z przegubem przenośnika samochodowego, którego ściany boczne są wykonane z wytrzymałych płyt poliuretanowych (PU) obracalnych w 4 kierunkach.
Kompaktowy na drodze
W pozycji transportowej KartoffelMaus 5 składa się do szerokości 3 m i długości całkowitej 14,97 m za pomocą jednego elementu obsługowego w kabinie. Rozstaw osi 5,5 m w połączeniu z dwiema dodatkowymi osiami resorowanymi hydraulicznie zapewnia bezpieczną jazdę ładowarki po drogach publicznych przy zachowaniu dopuszczalnych nacisków na oś.
opr. aj
fot. firmowe
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy