r e k l a m a
Partnerzy portalu
Rejestracje ciągników w Europie
17.09.2019autor: dr Piotr Łuczak
Europa kupuje ciągniki na potęgę. Podobny trend zauważalny jest na świecie. Boom na ciągniki omija jednak Polskę.
W Unii Europejskie liczba nowych rejestracji ciągników w pierwszej połowie 2019 r. wzrosła o 10% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. W wartościach bezwzględnych było w sumie 96 428 ciągników – poinformowała Europejska Federacja Przemysłu Maszyn Rolniczych (CEMA) w Brukseli.
Z ogólnej sumy nabytych ciągników, 77 383 z tych pojazdów stanowiły ciągniki rolnicze; pozostała część przypada na quady, ładowarki teleskopowe i inne typy pojazdów samobieżnych.
Struktura mocy
Według CEMA z ogólnej liczby nowych rejestracji praktycznie co czwarty ciągnik (21 285 sztuk) miał moc 37 kW i mniej. We wszystkich przedziałach mocy, pojawia się tendencja do kupowania maszyn silniejszych, niż dotychczas.
Tylko sprzedaż maszyn o mocy ponad 221 kW uległa stagnacji w porównaniu do pierwszej połowy 2018 roku.
Trzeba też zaznaczyć, że na przełomie 2017 i 2018 roku nie obyło się bez pewnych perturbacji. W związku z wchodzącymi w życie nowymi przepisami UE od 1 stycznia 2018 r., liczba rejestracji osiągnęła swój szczyt w grudniu 2017 r. Następnie była stosunkowo niska w pierwszym kwartale 2018 r.
r e k l a m a
Kto kupuje ciągniki?
Według CEMA, Niemcy i Francja to dwa największe rynki ciągników w Europie. Wszystkie nowe rejestracje ciągników w tych dwóch krajach znacznie wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach 2019 r.
W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, odpowiednio o 21% i 47%. We Włoszech nastąpił wzrost o 6%, a w Hiszpanii o 19%. Znaczny wzrost odnotowano również w Finlandii, Austrii, Szwecji, Norwegii, na Węgrzech, w Serbii, Chorwacji, Holandii, Belgii i na Słowacji. Natomiast spadła liczba rejestracji w Wielkiej Brytanii, a mianowicie o 3,5%.
W Polsce mało rejestracji ciągników
Niezbyt pocieszająco wyglądają też dane dla Polski. W 2018 r. zarejestrowano łącznie 8860 ciągników, o 17,3% mniej niż w 2017 r.
Natomiast rejestracje w 2019 r. w naszym kraju w okresie styczeń-sierpień wynoszą łącznie 5502 sztuki. To na podobnym poziomie, w porównywalnym okresie z 2018 r.
Najwięcej ciągników do sierpnia sprzedał New Holland (987 szt), na drugim miejscu jest John Deere (870), a na trzecim Kubota (622).
W perspektywie rynku światowego, który notuje wzrost w zakupach ciągników – wygląda to niezbyt pocieszająco. Dane z rynku światowego.
Opr. pł
Natomiast rejestracje w 2019 r. w naszym kraju w okresie styczeń-sierpień wynoszą łącznie 5502 sztuki. To na podobnym poziomie, w porównywalnym okresie z 2018 r.
Najwięcej ciągników do sierpnia sprzedał New Holland (987 szt), na drugim miejscu jest John Deere (870), a na trzecim Kubota (622).
W perspektywie rynku światowego, który notuje wzrost w zakupach ciągników – wygląda to niezbyt pocieszająco. Dane z rynku światowego.
Opr. pł
dr Piotr Łuczak
<span style="font-family: Calibri, sans-serif; color: black; font-size: small;" size="2" face="Calibri,sans-serif"><span style="font-size: 14px;"><span id="OLK_SRC_BODY_SECTION"><span style="font-family: Calibri, sans-serif; font-size: small;" size="2"><span style="font-size: 14px;"><span style="font-family: PT Sans, Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="background-color: #efefef;">Były red. nacz. magazynu Profi, Tygodnika Rolniczego i portalu agrarlex.pl, były zastępca red. nacz. top agrar Polska, ekonomista, specjalista w zakresie ekonomiki rolnictwa</span></span></span></span></span></span></span>
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a