Polak i kosmiczna technologia John Deere Expert Alert
Czy oprogramowanie ciągnika może bezbłędnie wykryć jego nawet najmniejszą usterkę? W tej chwili, nie jest to jeszcze możliwe, ale w centrali John Deere pracuje na tym Piotr Grabiński, który udoskonala system diagnostyczny Expert Alert.
Bezawaryjna praca ciągnika to marzenie każdego rolnika, bez względu na to, czy prowadzi rodzinne gospodarstwo, czy jest właścicielem przedsiębiorstwa działającego na tysiącach hektarów. W 2017 roku firma John Deere opracowała program Expert Alerts, który zbiera dane w maszynach John Deere w aplikacji JD Link i bezprzewodowo przesyła informacje do dilerów o potencjalnych problemach z daną częścią maszyny. Następnie generowane jest zalecenie rozwiązania powstałej usterki.
John Deere Expert Alert
Program Expert Alert umożliwia dilerom marki John Deere wczesną diagnozę usterki i proaktywną obsługę maszyn. To z kolei wydłuży czas bezawaryjnej pracy maszyny, zwiększając jej wydajność i rentowność przedsiębiorstwa, w którym pracuje. Udoskonalanie systemu Expert Alert to jedno z głównych zadań Piotra Grabińskiego, który w 2018 roku przeniósł się do centrali Johna Deere’a w Mannheim. Tam objął stanowisko analityka danych wsparcia technicznego i rozpoczął budowę struktur nowego działu wsparcia telematyki ciągników.
– W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie udało się nam w wykorzystać informacje z maszyn do powiadamiania klientów o zbliżającej się awarii i możliwości naprawy. Powierzyliśmy Piotrowi wdrożenie tego w ciągnikach produkowanych w Mannheim, natomiast wpadł on na przeszkodę: nowe unijne przepisy RODO. Ale Piotr współpracował z różnymi zespołami i opracował narzędzia automatyzujące, formularze zgody, sposoby wyłączania transmisji danych w przypadku zmiany sprzętu przez klientów. Naprawdę jestem pod wrażeniem – mówi Chris Davison, globalny dyrektor platformy ciągników John Deere.
JD Link w Europie jako opcja
Wszystkie duże ciągniki produkowane w Stanach Zjednoczonych są od 2014 roku standardowo wyposażane w JD link, a w Europie jest to opcja dodatkowa. Dlatego jednym z kluczowych zadań Piotra Grabińskiego jest szkolenie, uświadamianie klientów i dilerów oraz zachęcanie do korzystania z platformy JD Link, której użycie może być kluczowe dla zaoszczędzenia czasu pracy w przypadku ewentualnej awarii.
– Udało nam się opracować formularz zgody dla klientów, który pozwala faktycznie otrzymywać dane z ich maszyn w aplikacji i porównywać je z innymi źródłami danych. Dziś około 12% klientów wyraża zgodę na odczyt danych, ale odsetek ten moim zdaniem wzrośnie do 50% i więcej. Niektórzy dealerzy, głównie z Wielkiej Brytanii, Francji lub Hiszpanii, a także w południowo-wschodniej Europie już znają korzyści wynikające z monitoringu stanu ciągnika, ale jest wiele krajów i dealerów w UE, którzy do tego nadal podchodzą niechętnie – komentuje Piotr Grabiński.
W John Deere, jak w NASA
W siedzibie John Deere w Mannheim jest Centrum Monitorowania wyposażone w nowoczesne, 65–calowe ekrany. Technologia jest zbliżona do tej z NASA – ekrany wskazują, gdzie aktualnie poruszają się ciągniki i jaki jest ich stan techniczny, uwzględniają wszystkie alerty z ostatnich pięciu dni.
Czy możliwe jest zdalne wykrywanie usterek przez inteligentny program komputerowy ze 100% skutecznością? Nasz rodak jest przekonany że, pewnego dnia tak się stanie, a przynajmniej w przypadku usterek, które można wykryć elektrycznie lub elektronicznie. Zależy to głównie od liczby i rozmieszczenia czujników w maszynie oraz skutecznego oprogramowania, które na podstawie pozyskanych sygnałów będzie w stanie zdalnie wykryć nieprawidłowości w parametrach pracy ciągnika.
– Dziś nie wszystko da się zmierzyć i zobaczyć bezprzewodowo, ale pracujemy nad tym. Jesteśmy na etapie definiowania potrzeb zarówno technicznych, jak i procesowych tak, aby za kilka lat każdą usterkę dało się przewidzieć wystarczająco wcześnie, aby zapobiec jej całkowicie, zaplanować przestój lub ograniczyć go do absolutnego minimum – doprecyzowuje Piotr Grabiński.
opr. aj
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy