Nowy Fendt z prędkością do 60 km/h
Nowa seria siódmej generacji składa się z pięciu modeli (Fendt 720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario i Fendt 728 Vario). Zakres mocy 203 – 283 KM (147 – 206 kW) wg ECE R120.
System Fendt Dynamic Performance (DP) zapewnia w modelu Fendt 728 Vario DP do 20 KM większą moc zależne od potrzeb. Co sprawia, że jego moc maksymalna wynosi 303 KM. Producent informuje, że dodatkowa moc nie jest powiązana z prędkością jazdy czy innymi funkcjami i działa tylko dynamicznie, również w przypadku pracy z WOM na postoju. W przypadku serii Fendt 700 Vario firma postawiła na niski stosunek mocy pojazdu do masy przy dużym zakresie mocy, elastyczność oraz oszczędność zasobów i kwestie ekologiczne. Sześciocylindrowy silnik AGCO Power o pojemności skokowej 7,5 l został zaprojektowany na nowo dla zakresu mocy. Oczyszczanie spalin odbywa się przez katalizator utleniający dla silników wysokoprężnych (DOC), filtr cząstek stałych (DPF) i selektywną redukcję katalityczną (SCR) bez recyrkulacji spalin. Spełnia wymagane normy emisji we wszystkich regionach świata. W Europie jest to norma emisji Stage V. Dodatkowo w silniku montowane są bezobsługowe popychacze hydrauliczne. Na bazie silnika i dostosowanej do niego przekładni Vario powstaje jednostopniowy układ napędowy Fendt VarioDrive.
Oszczędność paliwa
Inteligentnie sterowane zarządzanie wszystkimi kołami to jedna z zalet Fendt VarioDrive. Co ważne, nie jest już konieczne przełączanie ręczne między trybem polowym a drogowym. Na polu dostępny jest pełny uciągu i unika się napięcia podczas jazdy po drogach lub w zakrętach. Tak zwany efekt pull-in-turn powoduje wciąganie w zakręt maszyny podczas zawracania. Dzięki temu promień skrętu jest znacznie mniejszy przy pełnym uciągu, a zagęszczenie gleby mniejsze. Niska prędkość obrotowa Fendt iD jest już znana z dużych ciągników. Wszystkie komponenty: silnik, przekładnia, instalacja hydrauliczna i układ chłodzenia, zostały skonstruowane według tzw. zasady wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Fendt 700 Vario również z niską prędkością obrotową silnika uzyskuje wysoki moment obrotowy i oszczędza paliwo. Znamionowa prędkość obrotowa to zaledwie 1700 obr./min, a w głównym zakresie roboczym mieszczą się w zakresie 1400 – 1700 obr./min. nowe modele Fendt 726 i 728 Vario mają prędkość maksymalną 60 km/h już przy 1450 obr./min. Przy 50 km/h obroty wynoszą 1200 obr./min, przy 40 km/h zaledwie 950 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 1450 Nm w czołowym modelu Fendt 728 Vario jest osiągany przy 1300 obr./min i zapewnia dużą siłę uciągu oraz moc przyspieszenia przy minimalnym jednostkowym użyciu paliwa. W zależności od zastosowania ciągniki można elastycznie dociążać z przodu, na osi tylnej lub z tyłu. Dopuszczalna masa całkowita wynosi do 15 t.
Wentylator napędzany hydrauliką
System wentylacji i chłodzenia Concentric Air System (CAS) jest znany z ciągników Fendt 1000 Vario i został zaprojektowany z myślą o niskich prędkościach obrotowych silnika, zwartej konstrukcji i niskim zużyciu paliwa. Napęd odbywa się przez własny silnik hydrauliczny i jest w ten sposób niezależny od prędkości obrotowej silnika.. Wentylator tłoczy chłodne powietrze do zestawu chłodnic, nie wymagając wysokich obrotów i potrzebuje do 40 procent mniej mocy napędowej w porównaniu do tradycyjnych układów wentylatorów i chłodnic. Ta nadwyżka mocy może być wykorzystywana podczas prac polowych lub w transporcie. Średnica wentylatora 56 cm sprawia, że maska jest wąska, co pozwala na duży kąt skrętu kół (52 stopnie).
Zmiana ciśnienia w ogumieniu
Optymalne ciśnienie w oponach zmniejsza poślizg i nacisk na podłoże. System kontroli ciśnienia w ogumieniu Fendt VarioGrip zwiększa powierzchnię kontaktu z podłożem i siłę pociągową nawet o osiem procent. Podczas jazdy po drogach ciśnienie powietrza zostaje zwiększone, co zmniejsza opory toczenia i pozwala zaoszczędzić kolejne dwa procent paliwa. Na terminalu kierowca może sterować ciśnieniem w ogumieniu za pomocą dwuprzewodowej instalacji. Fendt VarioGrip może być montowany fabrycznie jako opcja zarówno do osi kołnierzowych, jak i rozsuwanych, z ogumieniem bliźniaczym do upraw międzyrzędowych, a także używany z obciążnikami kół tylnych.
Bezpieczeństwo w transporcie
Prędkość maksymalna 60 km/h (opcja) przy zaledwie 1450 obr./min i liczne warianty tylnych zaczepów powodują, że Fendt 700 Vario jest wszechstronnym rozwiązaniem transportowym. System bezpieczeństwa obejmuje hamulec dwuobwodowy, reakcyjny układ kierowniczy oraz światło Stop i asystenta hamowania, a także Fendt Stability Control (FSC). FSC przy prędkości powyżej 25 km/h zmniejsza nachylenie boczne i minimalizuje przechył ciągnika, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy na zakrętach. Po raz pierwszy dla modelu Fendt 700 Vario dostępny jest nowy asystent hamowania przyczepy, który zapewnia płynną jazdę również na terenie pagórkowatym, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Czujnik mierzy za pośrednictwem przekładni opór przyczepy. Jeśli ciągnik rozpozna podczas jazdy w dół, że przyczepa zbyt mocno go pcha, aktywuje hamulec pneumatyczny przyczepy. Asystent hamowania przyczepy będzie dostępny od końca 2023 roku.
Indywidualna obsługa z FendtOne
W nowej generacji Fendt 700 Vario ciągnik i urządzenia współpracujące są indywidualnie obsługiwanie przez joystik wielofunkcyjny oraz opcjonalny joystik 3L w FendtOne onboard. Fendt 700 Vario jest seryjnie wyposażony w cyfrową deskę rozdzielczą 10“ i terminal 12“ w podłokietniku. Opcjonalnie w podsufitce może znaleźć się kolejny terminal 12“. Inteligentne funkcje jak układ prowadzenia Fendt Guide, automatyczne sterowanie sekcjami Fendt Section Control (SC) lub też zastosowanie Fendt Variable Rate Control (VRC) są wyświetlane w razie potrzeby na indywidualnie spersonalizowanych polach terminali.
Inne funkcje Smart Farming to między innymi:
- Fendt Contour Assistant
- Fendt Section Control (SC)
- Automatyczne zarządzanie na uwrociu Fendt TI Headland
- Automatyczne zawracanie z Fendt TI Turn Assistant
- Łączność z pakietem telemetrycznym Fendt Connect
Nowa generacja fotela kierowcy
Po raz pierwszy dla modelu Fendt 700 Vario jest sześć różnych foteli. Opcjonalnie dostępny jest nowy, wysokiej klasy fotel z intuicyjną obsługą za pomocą terminala. Ma on wiele funkcji ergonomicznych i komfortowych. Wysokość i pozycję fotela oraz nachylenie oparcia kierowca ustawia elektrycznie za pomocą dźwigni z boku fotela. Kierowcy, którzy się zmieniają, mogą utworzyć spersonalizowane profile fotela i aktywować je jednym kliknięciem.
opr. jj
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy