Nowa ładowarka teleskopowa JCB 538-70
Przekładnia DualTech VT w JCB 538-70 łączy w jednej maszynie napęd hydrostatyczny i skrzynię biegów Powershift. Nowa ładowarka udźwignie 3,8 t, a maksymalna wysokość podnoszenia to 7 m.
Firma JCB wprowadza na rynek ładowarkę teleskopową 538-70, która rozszerza Serię III z dotychczasowymi modelami 532-70 i 542-70. Przy udźwigu w zakresie 3000 do 3800 kg jest on szczególnie duży w przy ramieniu wysuniętym na 4 – 6 m. Jak wyjaśnia producent, ma to kluczowe znaczenie przy załadunku zboża na ciężarówki i kiszonki do wozów paszowych. Przy maksymalnej wysokości podnoszenia w zależności od wersji udźwig powinien mieścić się w zakresie 2500 do 2750 kg. Podobnie jak wszystkie maszyny z gamy ładowarek teleskopowych, nowy 538-70 jest dostępny z czterema różnymi przekładniami, trzema wersjami mocy i trzema pakietami wyposażenia. Producent oferuje również obszerną listę opcji dodatkowych.
JCB 538-70 Agri, Agri Super i Agri Xtra
Wariant ładowarki teleskopowej 538-70 Agri jest wyposażony w przekładnię hydrokinetyczną JCB z blokadą Torque Lock na 4. biegu, która zapewnia wydajną jazdę z prędkością 40 km/h. Jednostkę napędową stanowi silnik JCB DieselMax 448 o mocy 81 kW/109 KM spełniający normę Stage V.
Wersja Agri Super w standardzie dysponuje mocą 97 kW/130 KM i czterobiegową skrzynią biegów Powershift. Jednak ze 150-konną wersją Agri Xtra dostępna jest również 6-biegowa przekładnia Autoshift z automatycznym i ręcznym trybem zmiany biegów, a także blokadą przekładni hydrokinetycznej na dwóch najwyższych biegach.
Przekładnia DualTech VT
Ładowarki Agri Super i Agri Xtra są również dostępne z przekładnią DualTech VT, która łączy napęd hydrostatyczny i charakterystykę przekładni Powershift w jednej maszynie. Innymi słowy DualTech VT oferuje precyzyjną kontrolę hydrostatyczną podczas załadunku, a jednocześnie możliwości automatycznej skrzyni Powershift z napędem bezpośrednim (z pominięciem przekładni hydrostatycznej) zapewniającym oszczędną jazdę po polu i po drogach z prędkością powyżej 19 km/h. Przełączanie między dwoma zakresami biegów jest automatyczne, a operator wybiera tryb pracy Power lub Eco – w zależności od typu wykonywanej pracy.
Tryb Flexi przekładni pozwala na ustawienie stałej prędkości silnika zapewniających optymalne osiągi hydraulicznych, przy czym tylko przekładnia reaguje na pedał przyspieszenia zmieniając prędkość jazdy. To idealne rozwiązanie to prac załadunkowych i obsługi osprzętu napędzanego hydraulicznie, jak zamiatarki czy dmuchawy do słomy.
Hydraulika load sensing
Bogate wyposażenie standardowe wszystkich wariantów obejmuje automatyczną regulację podczas przełączania między trzema trybami kierowania oraz automatyczne sterowanie wentylatorem ze wstecznymi obrotami, które umożliwiają oczyszczenie kratki wlotu powietrza z pyłu i brudu.
Hydraulika typu load sensing o wydatku 140 l/min z kompensacją ciśnienia oleju przy wsuwaniu i wysuwaniu teleskopu, w celu szybkiego, ale kontrolowanego opuszczania wysięgnika. Smooth Ride, czyli automatyczna amortyzacja wysięgnika jest standardem we wszystkich modelach z wyjątkiem wersji Agri, w której jest dostępne jako opcja.
Telematyka JCB
Kompleksowe rozwiązanie telematyczne JCB LiveLink jest również częścią standardowego pakietu, zapewniając pełne informacje o maszynie, proaktywne wykrywanie usterek, terminowe planowanie obsługi serwisowej oraz lokalizację maszyny.
Podobnie jak w przypadku wszystkich ładowarek teleskopowych JCB serii III, operatorzy nowego modelu 538-70 pracują w kabinie Command Plus, która według producenta jest cicha, zapewnia doskonałą widocznością we wszystkich kierunkach, ma regulowaną kolumnę kierownicy z pamięcią ustawienia i zapewnia dużo miejsca do przechowywania. Wszystkie elementy sterujące są rozmieszczone w podłokietniku, na jednej linii z wyświetlaczem i w polu widzenia kierowcy.
opr. aj
fot. firmowe
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy