Kto pokona markę New Holland?
Od 11 lat nikomu nie udało się sprzedać więcej nowych ciągników na polskim rynku niż New Holland.
Takie dane otrzymaliśmy z PIGMiUR na podstawie bazy CEPiK. Mowa tu o rejestracjach nowych traktorów. W 2019 r. wszystkie marki zarejestrowały 8714 ciągników, a New Holland 1520 szt., co stanowi 17,4% rynku.
Słabnący grudzień
Grudzień 2019 r. był najlepszym miesiącem w liczbie rejestracji (962 szt.) wszystkich marek. To jednak mało w stosunku do grudnia 2017 r. kiedy sprzedano 2448 nowych ciągników, a w 2018 r. – 1536 szt. Zatem liczba rejestracji w 2019 r. w stosunku do 2018 r. spadła o 3,9%. To nie jest najlepszy sygnał o sytuacji w branży.
Niższe udziały o 21,5%
W minionym roku New Holland zanotował duży spadek rejestracji aż 21,5%, ale i tak utrzymał pierwsza lokatę dzięki wspominanym 17,4% udziałów w rynku.
New Holland od lat słyszy za sobą oddech marki John Deere, która zajmuje 2 miejsce w sprzedaży. Zielone traktory zanotowały niższy spadek sprzedaży w 2019 r. niż rok wcześniej, bo "tylko" o 13,9%. John Deere w ub.r. osiągnął 15,1% udziałów rynkowych.
Kubota rośnie
Na trzecim miejscu tradycyjnie znalazła się Kubota. Jednak w przeciwieństwie do poprzednich marek notuje wzrost rejestracji w stosunku do 2018 r. o 126 szt. (wzrost o 13,5%). To pozwoliło na osiągnięcie 12,1% udziałów rynkowych w nowych traktorach.
Mniejsze różnice
W 2019 r. znacznie zmniejszyły się różnice między markami zajmującymi trzy pierwsze miejsca. Rok wcześniej między pierwszą a trzecią marką różnica wynosiła 11,1% udziałów rynkowych (21,4 % John Deere vs. 10,3% Kubota). Obecnie wynosi ona już tylko 5,3%. Również czwarta i piąta marka w rankingu zmniejszyły dystans do pierwszej trójki.
Czwarty z kolei Zetor osiągnął 9,5% udziałów rynkowych, gdy rok wcześniej było to 8,8%. Zetor zarejestrował 825 szt. nowych ciągników, to o 30 szt. więcej niż w 2018 roku. Deutz Fahr, który obecnie jest piąty znacznie poprawił swoją sytuację rynkową rok do roku. Zarejestrowano 817 szt. nowych ciągników tej marki, podczas gdy w 2018 roku było to 663 szt. Oznacza to wzrost o 154 szt., czyli o 23,2%. To pozwoliło na osiągnięcie 9,4% udziałów rynkowych, tylko o 0,1% mniej niż marka Zetor.
Mocny Massey Ferguson
Case IH spadł w rocznym rankingu o jedną pozycję i z liczbą 601 szt. (174 szt., mniej niż przed rokiem, spadek o 22,5%) i udziałami 6,9% zajmuje szóstą pozycję.
Siódme miejsce przypada marce Massey Ferguson, notujący niemal 72% wzrost rejestracji rok do roku. W 2019 zarejestrowano 404 szt. nowych ciągników tej marki, podczas gdy w 2018 r. było to 235 szt. Udziały Massey Fergusona w 2019 r. to 4,6%.
Claas i Valtra
Niewiele mniej notuje Claas – 4,4% udziałów. Claas w 2019 r. osiągnął wzrost o 101 szt. (wzrost o 35,8%) do 383 szt. Jak informuje PIGMiUR Valtra jest ostatnią marką, która w 2019 r. osiągnęła udziały powyżej 4%. Liczba 358 szt. pozwoliła na osiągnięcie 4,1% udziałów rynkowych. Valtra zanotowała spadek o 5 szt. w stosunku do 2018 r.
Średnia moc
Średnia moc ciągników nowo rejestrowanych w 2019 r. była najwyższa w województwie dolnośląskim i wyniosła 192,4 KM. To znacznie więcej niż w województwie opolskim, które zajęło drugie miejsce. Tu średnia moc wyniosła 160,9 KM.
opr. jj
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy