Joystick CommandPro w John Deere 7R oraz 8R/RT/RX
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Joystick CommandPro w John Deere 7R oraz 8R/RT/RX

26.03.2020autor: dr Artur Jakubek

Wielofunkcyjna dźwignia CommandPro umożliwiająca intuicyjne sterowanie ciągnikiem od niedawna jest dostępna w ciągnikach John Deere 7R oraz serii 8R, 8RT i 8RX.




Wielogodzinna praca w polu wymaga ciągłego skupienia i jest wyczerpująca. Z tego powodu producenci ciągników nieustannie ulepszają systemy sterowania, aby były bardziej intuicyjne i przez to mniej angażujące uwagę i męczące.

Idea CommandPro

CommandPro to wielofunkcyjna dźwignia marki John Deere, która umożliwia sterowanie układem jezdnym ciągnika, hydrauliką zewnętrzną oraz systemami zdalnego prowadzenia maszyny. Narzędzie jest usytuowane na podłokietniku CommandArm z prawej strony operatora. Skąd pomysł na takie rozwiązanie, wyjaśnił Szymon Kaczmarek, specjalista John Deere Polska.

– CommandPro to odpowiedź na konkretne potrzeby rolników, z którymi się spotykamy na co dzień współpracując zarówno z mniejszymi, jak i największymi przedsiębiorstwami. Praca na polu trwa często kilkanaście godzin i potrafi być naprawdę wyczerpująca. Bezpieczne prowadzenie wymaga maksymalnego skupienia tym bardziej, że operator rolniczej maszyny musi zwracać uwagę na wiele parametrów i funkcji. Stąd pomysł na to, by ułatwić rolnikom pracę i stworzyć uniwersalne narzędzie do sterowania ciągnikiem oraz podłączonymi do niego dodatkowymi maszynami. W efekcie tych poszukiwań powstał joystick CommandPro, który pozwala w bardzo prosty sposób kierować ciągnikiem, precyzyjnie sterować jego prędkością, ale także wieloma podzespołami przy użyciu jednej ręki oraz bez użycia pedałów.

r e k l a m a

Możliwości CommandPro

Dźwignia wielofunkcyjna CommandPro jest wyposażona w 11 programowalnych przycisków, które można dowolnie przypisać do wybranych funkcji. Te ustawienia są zapisywane w oprogramowaniu joysticka dla konkretnego traktorzysty, a jeśli operatorów jest kilku to przewidziano możliwość zapisania kilku konfiguracji obsługi. Na joysticku CommandPro są przyciski ustawienia prędkości jazdy, przycisk reakcji na przyspieszenie, pokrętło regulacji prędkości, wspomniane przyciski konfigurowalne, przełączniki kołyskowe oraz przycisk aktywacji.

Dźwignie nożne vs CommandPro

Dwa sposoby sterowania ciągnikiem, czyli za pomocą dźwigni nożnych i joystickiem, są cały czas aktywne. Obowiązuje prosta zasada: nadrzędne jest polecenie poruszania się z wyższą prędkością. Z kolei funkcja ActiveZero cały czas utrzymuje maszynę na postoju (0 km/h) do momentu wydania polecenia przyspieszenia – niezależnie od obciążenia lub prędkości obrotowej silnika. Przy pomocy joysticka CommandPro jazda z maksymalną prędkością lub zatrzymanie to tylko ruch dźwigni do przodu lub do tyłu. Umożliwia on także sterowanie prędkościami pełzającymi. W tempomacie można zapisać 3 ustawienia prędkości. Nowością jest to, że joystick obsługuje także funkcje ISOBUS, czyli można nich sterować maszyną sprzężoną z ciągnikiem.

Jak działa John Deere CommandPro?

Joystick umożliwia zaprogramowanie dwóch ustawień prędkości jazdy. Traktorzysta wybiera żądaną prędkość przyciskiem ustawienia prędkości 1 lub 2. Po przechyleniu joysticka w prawo aktywuje się wybrane ustawienie i ciągnik płynnie przyspiesza aż do osiągnięcia zadanej wartości. Traktorzysta może także, za pomocą pokrętła lub w systemie CommandCenter, ustawić maksymalną prędkość jazdy. CommandPro umożliwia także ustawienie prędkości jazdy podczas zmiany kierunku. Jeśli ciągnik jedzie do przodu z prędkością 10 km/h, a ustawienie na jazdę do tyłu wynosi 5 km.h, to podczas zmiany kierunku jazdy ciągnik pojedzie w tył z prędkością 5 km/h.

Tryb prędkości pełzających

Po przesunięciu joysticka w lewo uruchamia się tryb pełzania i ciągnik jedzie bardzo powoli w wybranym kierunku. Prędkość zależy od położenia dźwigni i może wynosić  od 0 do 2 km/h. Dla całego zakresu pełzania łatwo także ustawić maksymalną: 5 km/h oraz minimalną 600 m/h za pomocą pokrętła regulacji prędkości jazdy.

Joystick CommandPro od 2020 roku jest dostępny w ciągnikach serii 7R oraz większej serii 8R, 8RT oraz 8RX.

opr. aj

autor dr Artur Jakubek

dr Artur Jakubek

redaktor naczelny magazynu Profi

<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Raport profi: John Deere 8RX

Oficjalna premiera nowej serii ciągników John Deere 8R odbyła się podczas targów Agritechnica 2019 w Hanowerze. Wiosną mieliśmy okazję pracować prawdziwym kolosem na gąsienicach – ciągnikiem 8RX 410. Oto nasze wrażenia..

czytaj więcej

John Deere sprzedaje Sabo firmie Mutares

Sprzedając fabrykę Sabo, John Deere kończy przygodę z ogrodowymi kosiarkami pchanymi. W ofercie nadal pozostają kosiarki samojezdne.

czytaj więcej

Nowości w ciągnikach John Deere o mocy 25 do 66 KM

John Deere wprowadza zmiany w 13 modelach ciągników rolniczych o mocy od 25 do 66 KM. To wynik dopasowania jednostek do nowych przepisów europejskich dotyczących emisji spalin dla silników powyżej 25 KM.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)