Hybrydowy ciągnik Steyr zużyje mniej paliwa
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Hybrydowy ciągnik Steyr zużyje mniej paliwa

21.03.2022autor: dr Artur Jakubek

Po raz pierwszy zaprezentowany na targach Agritechnica 2019, ciągnik Steyr o napędzie hybrydowym pojawił się również na zakończonym wczoraj Agrotech w Kielcach. Mamy kolejne informacje.


Firma Steyr ogłosiła więcej szczegółów dotyczących napędu spalinowo-elektrycznego w ciągniku koncepcyjnym. Czterocylindrowy silnik wysokoprężny napędza 700-voltowy generator o mocy ciągłej 100 kW i mocy szczytowej do 205 kW. Generowana energia elektryczna napędza silnik, który przenosi moment obrotowy na koła ciągnika. Co ważne, taki sposób przekazania napędy jest bezstopniowy i nie wymaga mechanicznej przekładni.


Cechy napędu elektrycznego

Steyr stawia na tzw. superkondensator, który jest w stanie pochłaniać i uwalniać energię elektryczną znacznie szybciej niż konwencjonalny akumulator. Na przykład oprogramowanie ciągnika może na jedną minutę aktywować eBoost, dający do 60 kW dodatkowej mocy. Według producenta umożliwia to do 25% szybsze przyspieszenie od momentu zatrzymania podczas transportu. 

- Kluczowym elementem efektywnej jazdy po drodze jest, jak szybko pojazd może osiągnąć wcześniejszą prędkość jazdy po przejechaniu skrzyżowania czy też zjechaniu z ronda. Opracowywany przez nas napęd elektryczny ułatwia powrót do maksymalnej prędkości jazdy, którą ciągnik może osiągnąć szybciej niż ciągnik z tradycyjną przekładnią - powiedział Christian Huber, wiceprezes globalnego zarządzania produktem w segmencie ciągników. 

r e k l a m a


Ładowanie na zjeździe

Z kolei na dłuższym podjeździe na wzniesienie, energia zmagazynowana w superkondensatorze może dostarczyć dodatkowo 15 kW mocy, która będzie dostępna na 4 minuty. Przy zjeździe w dół, kondensator można w bardzo krótkim czasie naładować.

- Zastosowaliśmy również unikalny zwalniacz hamulca, który umożliwia ciągnikowi wykorzystać układ napędowy w celu utrzymania stałej prędkości jazdy przy zjeżdżaniu ze wzniesienia. Zwalniacz hamulca wraz z układem hamulcowym S-Brake mogą w zdecydowanym stopniu ograniczyć konieczność hamowania nawet przy poruszaniu się z ciężką przyczepą. Przekłada się to na zmniejszenie zużycie hamulców i większe bezpieczeństwo. Ponadto, zwalniacz hamulca jest wykorzystywany do ładowania ultrakondensatorów - dodał Huber.

Dodatkowa siła uciągu

Podobnie jak na drodze, eBoost działa również na polu i może kompensować chwilowe zwiększone zapotrzebowanie na moc podczas orki. Aby koła ciągnika pracowały z optymalnym poślizgiem, rozkład momentu obrotowego między przednią i tylną osią, jest zmienny. Według własnych danych producenta, może to zwiększyć siłę uciągu nawet o 10%. Istnieje również możliwość wykorzystania napędu elektrycznego do zwiększenia prędkości przedniej osi podczas skręcania. To z kolei ma zmniejszyć średnicę zawracania o 1,5 m.

Elektryczny napęd  maszyny towarzyszącej

Rozwiązanie napędu hybrydowego zaprezentowane przez Steyr, umożliwia również przesyłanie energii elektrycznej do narzędzia przez gniazdo wysokiego napięcia, zlokalizowane z przodu lub z tyłu ciągnika.

- Może to być elektryczny napęd kół pługa półzawieszanego, podobnie jak elektryczne napędy siewników, rozsiewaczy nawozów czy opryskiwaczy – podsumował Christian Huber.

Po co hybryda?

Ogólnie rzecz biorąc, konstruktorzy Steyr oczekują, że nowy układ napędowy do lekkich ciągników o dużej mocy zmniejszy zużycie oleju napędowego średnio o 8%.

opr. aj

fot. firmowe

autor dr Artur Jakubek

dr Artur Jakubek

redaktor naczelny magazynu Profi

<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Agrotech Kielce 2022 - co warto zobaczyć na tragach?

W Kielcach trwają XXVII Międzynarodowe Targi Techniki Rolniczej Agrotech. Redakcja Profi też tam jest - znajdziecie nas na stoisku E28. Wpadnijcie do nas koniecznie koniecznie by sprawdzić co mamy dla Was nowego. A jeżeli nie dojedziecie na targi, to mamy dla Was krótka relację z tego, co można w Kielcach zobaczyć.

czytaj więcej

Krone i Lemken testują pojazdy autonomiczne!

Combined Powers to nazwa wspólnej koncepcji pojazdu autonomicznego o napędzie hybrydowym dwóch firm, które nie są kojarzone z ciągnikami - Krone i Lemken.

czytaj więcej

Kolosalny Terrasem 8 i 9 m

Nie ma się czemu dziwić, że Pöttinger opisuje nowe modele o szerokości 8 i 9 m jako sprzęt do efektywnego i wydajnego siewu, wystarczy choćby szerokość robocza, ale to nie wszystko. 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)