Co zamiast ON i benzyny?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Co zamiast ON i benzyny?

28.10.2020autor: Jan Józefowicz

Wodór, biodiesel i powietrze? Czym będziemy tankować swoje auta za 30 lat?

Do 2050 r. unijny sektor transportu ma zredukować emisji CO2 aż o 90%. Również Polska musi znaleźć ekologiczny zamiennik dla dominujących paliw takich jak olej napędowy, benzyna i LPG.

Tylko jedno auto!

Z raportu EFL „Przyszłość paliw i paliwa przyszłości” wynika, że perspektywiczną alternatywą jest wodór. Choć jesteśmy jednym z największych producentów tego gazu na świecie, to paradoksalnie w Polsce zarejestrowany jest tylko jeden samochód o napędzie wodorowym! Autorzy raportu wskazują, że swoje „5 minut” mogą mieć także CNG i LNG, już teraz bardzo popularne w regionie Azji i Pacyfiku. A właściciele samochodów z silnikami wysokoprężnymi mogą zastąpić tradycyjny olej napędowy bardziej ekologicznym biodieslem.

ON to 65% sprzedaży

Do baków samochodów Polaków trafiło w zeszłym roku 32,5 mln m3 paliw silnikowych. To o 4% więcej niż jeszcze rok wcześniej. Kierowcy najczęściej sięgali po olej napędowy – odpowiadał on za aż 60% wspomnianego wyniku. Druga pod względem popularności była benzyna silnikowa, która stanowiła 19% sprzedaży. W 2019 r. na paliwa samochodowe przeznaczyliśmy w sumie kwotę 132 mld zł. Wsparliśmy tym samym funkcjonowanie 7628 stacji paliw. Dla porównania, rok wcześniej na terenie naszego kraju działało o 137 więcej takich obiektów.

Co zastąpi olej napędowy i benzynę?

Ropopochodne paliwa napędzają obecnie większość aut poruszających się po polskich drogach. Wkrótce będzie musiało się to jednak zmienić – nie tylko ze względu na coraz surowsze zobowiązania ekologiczne, narzucane przez UE. Światowe zasoby ropy naftowej nie są bowiem nieskończone.

Więcej "elektryków"

Ważną rolę mogą odegrać także auta na baterie, których potencjał stale rośnie. Jak wykazały dane PSPA i PZPM z pierwszych siedmiu miesięcy br., segment samochodów elektrycznych okazał się nawet odporniejszy na skutki pandemii koronawirusa niż sektor tradycyjnej motoryzacji. Podczas gdy rejestracje „elektryków” wzrosły o 78% w ujęciu rocznym, sprzedaż pojazdów z tradycyjnymi silnikami spadła o 29%.

Metan oprócz LPG

Za ekologiczną alternatywę dla oleju napędowego i benzyny uważany jest również autogaz. W zeszłorocznego sylwestra Polacy mogli go zatankować w aż 7588 punktach. Tym samym nasz kraj przoduje w UE pod względem liczby stacji oferujących LPG.

opr. jj

autor Jan Józefowicz

Jan Józefowicz

redaktor

<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Rośnie rynek aut elektrycznych i hybrydowych

Rynek samochodów elektrycznych w 2020 roku wzrósł w Polsce o 140%, porównując do roku 2019. 

czytaj więcej

Czym charakteryzuje się nowy Juwel?

Oferta marki Lemken wzbogaca się o serię lekkich, obracalnych pługów zawieszanych Juwel 6.

czytaj więcej

Jeden traktor do wielu zadań

Funkcjonalność traktorów ogrodowych Al-Ko sprawia, że są sprzętem wielozadaniowym, co pozwala im zastąpić w ogrodzie kosiarkę, pług, walec, a nawet siewnik.  

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)