BKT: nowe materiały i przyszłość opon
r e k l a m a
Partnerzy portalu

BKT: nowe materiały i przyszłość opon

04.09.2020autor: Jan Józefowicz

Czujniki na oponie, nanomateriały, grafen i śledzenie satelitarne

Troska o ochronę środowiska sprawia, że inżynierowie coraz intensywniej pracują nad pojazdami: autonomicznymi i elektrycznymi. Firma BKT sygnalizuje, że jest gotowa na takie wyzwania, oferując szereg rozwiązań opartych na prawie 30-letnim doświadczeniu w produkcji ogumienia.

Wzmocniona stopka

Ze względu na wysoki moment obrotowy występujący w pojazdach z napędem elektrycznych konieczna jest modyfikacja ogumienia. Wzmocnienia wymaga stopka stykająca się z obręczą koła. Bywa też, że trzeba zmniejszyć głębokość bieżnika.

Poza tym trwają prace nad specjalnymi mieszankami do ogumienia, które można będzie wykorzystywać w niższych temperaturach i transporcie masywniejszych ładunków.

Nanomateriały

BKT opracowuje także mieszanki, które znajdą zastosowanie w oponach przyszłości. Mowa tu o nanomateriałach i nanozwiązkach, które pozwalają uzyskać stabilność termiczną i mechaniczną. Ponadto Centrum Badawczo-Rozwojowe BKT prowadzi badania i eksperymenty nanotechnologiczne na włóknach naturalnych, takich jak nanoglinka i nanoceluloza.

Grafen

Kolejnym elementem testowanym przez indyjską firmę jest grafen, który ma większą odporność na ścieranie i przebicie, większą wytrzymałość na rozciąganie, a także mniejsze opory toczenia i wyjątkowo długą żywotność.

Grafen charakteryzuje szczególna wytrzymałość i elastyczność. Wystarczy wziąć pod uwagę, że materiał ten jest 200 razy bardziej wytrzymały i 6 razy elastyczniejszy niż stal. Jest uważany za najcieńszy i najbardziej sprężysty materiał na świecie. Poza tym ma wyjątkowo wysoką przewodność ciepła. To właściwości, które czynią go idealnym materiałem do pracy w ciężkich warunkach.

Zużycie bieżnika

Podczas badań ogumienia stosuje się czujniki przymocowane do opon. Dzięki temu uzyskuje się szczegółowe informacje dotyczące, np. zużycia bieżnika. Ma to istotne znaczenie przy dużych obciążeniach eksploatacyjnych w pojazdach rolniczych, w których ciśnienie powietrza można dostosować do zwięzłości gruntu, aby ograniczyć zużycie opon.

Śledzenie satelitarne

Technologia BKT Spotech może dostarczyć informacji o dokładnym położeniu sprzętu przez śledzenie satelitarne. System rejestruje wszystkie ruchy poprzeczne, wzdłużne i pionowe oraz występujące siły, a także prędkość, czas trwania cyklu i inne parametry, co pozwala na szczegółową analizę pracy opon na danej maszynie.

opr. jj

autor Jan Józefowicz

Jan Józefowicz

redaktor

<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Duża nośność w nowych rozmiarach – BKT Agrimax V-Flecto

Firma BKT powiększa serię opon Agrimax V-Flecto o 4 nowe rozmiary – wszystkie w technologii dużej nośności VF.

czytaj więcej

Gigantyczna opona BKT EarthMax SR 468

W szerokiej gamie specjalistycznych opon offroad marki BKT pojawi się prawdziwy gigant – model EarthMax SR 468 przeznaczony do wozideł.

czytaj więcej

Opona BKT Agrimax Turf RT 333 do sadów i winnic

BKT wprowadza na rynek oponę radialną Agrimax Turf RT 333.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)