Atlas II - nowy produkt z Unii
W agregacie zębowym Atlas II (3-8 m) zmieniono konstrukcję ramy głównej w 4 modelach uprawowo-siewnych z Unii. Przyjrzyjmy się na czym to polega?
Dodatkowa belka, od dyszla aż do układu ponoszenia podwozia, wzmacnia i stabilizuje ramę główną agregatu. Jednym z celów zmian w konstrukcji był większy wybór elementów roboczych. Dzięki temu można lepiej dopasować sprzęt do warunków glebowych w gospodarstwie. W przypadku, np. zębów, z dotychczas oferowanych dwóch sekcji uprawowych SX i S, zwiększono ich liczbę do 4 sekcji.
Nowe sekcje zębów to czterorzędowa wersja SV o wymiarach 45x10 mm z wąską dwustronną redliczką i trzyrzędowa SE o wymiarach 32x12 mm, z dodatkową sprężyną wzmacniającą (32x10 mm) i gęsiostopką o szerokości podcięcia 175 mm. Niezależnie od wyboru sekcji pól zębowych, każda z nich opcjonalnie może zostać wyposażona w regulację hydrauliczną.
W standardzie występuje mechaniczna regulacja wrzecionem. Na glebach mozaikowatych, przy częstych zmianach głębokości pracy, warto zdecydować się na regulację hydrauliczną. Regulacji dokonuje się z kabiny, obserwując skalę.
Wał doprawiający
W agregatach Atlas można wybrać wał doprawiający. W dotychczas produkowanym modelu występuje tylko jeden rodzaj, wał naprzemienny crosskill-crosskill o średnicy 400/400 mm. Zmiana polega na wprowadzeniu nowego segmentu podwójnych, strunowych wałów doprawiających o średnicy 400/400 mm. To standardowe wyposażenie agregatu. Naprzemienne wały crosskill-crosskil oferowane są opcjonalnie. Przeznaczone są na gleby średnie, średniociężkie i zwięzłe. Za każdym tych wałów w standardzie występuje płoza wyrównująca rolę z dociskiem sprężynowym.
W agregacie Atlas II przy wyborze wałów naprzemiennych crosskill-crosskill, zamiast tylnej płozy wyrównującej powierzchnię można zamontować rząd wałków strunowych o średnicy 300 mm. Mała średnica wału zwiększa ich prędkość obrotową, co lepiej rozbija grudki gleby pozostające po pracy wałów naprzemiennych.
Spulchniacze śladów
Zmiany konstrukcyjne objęły również przednią część agregatu, odpowiadającą za wstępną obróbkę gleby. Pierwszym elementem są spulchniacze śladów kół ciągnika. Zwiększono zakres głębokości pracy i wprowadzono regulację ustawienia kąta podcięcia gęsiostopki, dostosowując do położenia dyszla. Ponadto standardowa płoza przednia może zostać wymieniona na:
- włókę sprężystą z hydrauliczną regulacją głębokości pracy;
- bronę talerzową tnącą typu D z talerzami przetłoczonymi (falistymi), zamocowanymi na uchwytach ze stali sprężystej.
W wersji standardowej agregat wyposażony został w elementy robocze takie jak: spulchniacze śladów z punktową regulacją głębokości, płozę przednią wrównającą, przedni wał strunowy o średnicy 400 mm, dwurzędową sekcję zębów SX o szerokości podcięcia 260 mm, płozę zagarniającą za sekcją zębów z regulacją oczkową (łańcuszek) oraz podwójne wałki doprawiające struna–struna o średnicy 400/400 mm. To nowość w ofercie Unii. Końcowym elementem wyrównującym jest płoza uzębiona z dociskiem sprężynowym.
Modele półzawieszane o szerokościach roboczych 4 i 5 m do transportu składane są dwoma siłownikami (po jednym na daną sekcję). Natomiast modele o szerokościach 6 i 8 m składane są za pomocą czterech siłowników (po dwa na każdej z sekcji).
Blokada transportowa
Nowością jest również wprowadzenie zintegrowanej blokady transportowej. Większość agregatów wyposażonych jest w mechaniczną blokadę transportową – po złożeniu do pozycji transportowej traktorzysta musi założyć blokadę (łącznik lub wrzeciono), co zabiera czas i nie jest komfortowe. Natomiast agregaty Atlas II H w standardzie mają hydrauliczną blokadę transportową. Zamykanie odbywa się automatycznie, a otwieranie blokady podczas rozkładania maszyny do pozycji roboczej.
oprac. jj
fot. firmowe
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy