Pierwszy samojezdny opryskiwacz Kuhn Artec F40 Evo!
Gdyby była ze stali, to przy szerokości 36 m ważyłaby o 1,5 t więcej, co niepotrzebnie zagęszczałoby glebę w ścieżkach technologicznych. Tak producent wyjaśnia zastosowanie aluminiowej belki polowej w opryskiwaczu Kuhn Artec F40 Evo, którego pierwszą w czerwonej szacie sztukę, zaprezentowano PHR Tulce w Nagradowicach.
Powiedzieć o tym opryskiwaczu, że na polu i drogach dojazdowych spisuje się perfekcyjnie, to jak nie powiedzieć nic. Ma chyba wszystko, czego wielkoobszarowy rolnik może wymagać od tego typu maszyny. W klimatyzowanej kabinie wszystko pod ręką. Elektronika nie przeszkadza w pracy. Nie słychać, że pod maską pracuje potężna jednostka silnikowa Volvo. Nic tylko odpalić i prosto na pole…
Apetyt na przyjrzenie się pracy samobieżnego opryskiwacza bez wątpienia rozbudził w nas przedpremierowy film , który zaprezentowaliśmy w poniższym filmie:
Kowal Joseph Kuhn
– To bardzo ważny moment w historii naszej firmy na polskim rynku. Długo wyczekiwany model, naprawdę cieszymy się, że już dwie tego rodzaju maszyny są w Polsce – rozpoczął Artur Szymczak, dyrektor zarządzający, KUHN – Maszyny Rolnicze Sp. z o.o.
Grupa Kuhn jest dobrze znana naszym Czytelnikom. Jej historia sięga 1828 r., kiedy to kowal Joseph Kuhn rozpoczyna produkcję urządzeń ważących, a pierwsze maszyny rolnicze pojawiają się w ofercie już w 1864 r. Dziś ten światowy lider w dziedzinie maszyn rolniczych projektuje, produkuje i dystrybuuje nie tylko maszyny rolnicze, ale również komunalne. W swym portfolio ma ponad 2000 międzynarodowych zarejestrowanych patentów, a ubiegłoroczne obroty całej grupy wyniosły 1,22 miliarda euro. Fabryki na trzech kontynentach, oddziały dystrybucyjne i importerzy w ponad 100 krajach. Prezentowany za chwilę opryskiwacz Kuhn F40 należy do nowej grupy maszyn w ofercie tej francuskiej marki, stworzonej po przejęciu 100% udziałów firmy Artec.
Silnik i wyposażenie
– Tak, na tle konkurencji zdecydowanie wyróżnia go belka opryskowa zamontowana z przodu – Artur Szymczak przedstawił samojezdny Kuhn Artec F40 Evo. – Jeśli ktoś się przyzwyczai do pracy w takim położeniu, komfort jest niezaprzeczalny.
Nie tylko belka opryskowa robi wrażenie. Pod maską znajdziemy 6-cylindrowy silnik Volvo D8 o pojemności 7,8l. Maszyna wyposażona jest w zbiornik ze stali nierdzewnej o pojemności 5000 ( faktycznie 5265 l) lub 6000 l, wysokiej klasy rozwadniacz i do wyboru trzy rodzaje systemów oprysku.
– Klimatyzowana kabina jest szczelna, ciśnieniowa, z filtrem węglowym. Podświetlony joystick sterujący znakomicie sprawdza się po zmierzchu oraz w nocy – zapewnia Artur Szymczak.
Skrętne 4 koła i pozycja jaskółki
Premierowy pokaz maszyny miał miejsce w podpoznańskich Nagradowicach. Za sterami usiadł Mariusz Juś. Gdy rozłożył 36-metrową belkę, podziwialiśmy maszynę w pełnej krasie. Po polu poruszała się płynnie i dynamicznie, a spore gabaryty nie ograniczały jej zwrotności. Na uwrociu wystarczy lewą stopą nacisnąć przycisk, aby podnieść ramiona belki do tzw. pozycji jaskółki i przełączyć również tylną oś w tryb kierowania.
– Tak, musiałem przestawić się, że belka opryskowa znajduje się z przodu, niemniej nie stanowiło to wielkiego problemu. Dodam także, iż po jej złożeniu, na drogach dojazdowych mogłem wjechać praktycznie wszędzie. Jednym słowem, tam gdzie może wjechać samochód ciężarowy, tam da radę wjechać nasz opryskiwacz – powiedział Mariusz Juś.
Opryskiwacz w leasingu
Cena prezentowanego modelu w przypadku wielkoobszarowego gospodarstwa jest warta rozważenia. Tak wyposażony Kuhn Artec F40 kosztuje powyżej 1,6 mln złotych netto. Wkrótce ma być także dostępny w opcji leasingowej.
– Ten model wprowadzamy właśnie na polski rynek. Już jest zainteresowanie. Dlaczego jako firma idziemy w tym kierunku? W dobie problemów z naborem pracowników i coraz mniejszymi oknami pogodowymi, ochrona roślin musi być skuteczna. Projektowaliśmy ten opryskiwacz nie tylko pod kątem precyzji, ale przede wszystkim właśnie skuteczności – dodał Artur Szymczak, który ma nadzieję, że polscy rolnicy wkrótce przekonają się do opryskiwaczy o rozpiętości belki około 40 metrów, jak ma to miejsce np. we Francji.
Specyfikacja techniczna Kuhn Artec F40 Evo:
Kabina
- Przestronna, komfortowa i ergonomiczna
- Szczelna kabina ciśnieniowa klasy IV z filtrem węglowym
- Kolumna kierownicy z regulacją wysokości i nachylenia
- Ogrzewanie, klimatyzacja radio Bluetooth
- Trzy wycieraczki i 20 lamp led
- Amortyzacja kabiny na blokach gumowych lub pneumatyczna
- Wygodny fotel pneumatyczny z wysokim oparciem i siedzenie pasażera
- Funkcjonalny regulowany podłokietnik z joystickiem i monitorem
- 5 żaluzji przeciwsłonecznych i podgrzewane lusterka
- Łatwy dostęp do stanowiska operatora bez kontaktu z belką
Monitory:
- Monitor HQ jest wykorzystywany do sterowania i monitorowania wszystkich funkcji opryskiwacza
- Obsługa menu wykonywana jest przy wykorzystaniu pada na końcu podłokietnika
- Monitor Trimble jest wykorzystywany do automatycznego sterowania z wykorzystaniem sygnału GPS
- GFX 750
- TMX 2050 dodatkowo umożliwia dokumentowanie zadań
- Dla automatycznego prowadzenia można skorzystać z sygnału RTK 5, lub2 cm
- Monitor CCI 1200
- Sygnał – Egnos, TerrastarL i TerrastarC PRO
Zbiornik ze stali nierdzewnej:
- Grubość blachy – ściany boczne i górna – 3 mm, a dno zbiornika – 4 mm grube pod kątem 8,5%
- Gładka powierzchnia blachy nierdzewnej umożliwia całkowite opróżnienie zbiornika aż po lej spustowy
- Płukanie zbiornika odbywa się pod ciśnieniem przy użyciu czterech dysz Lechler. Może być uruchamiane automatycznie, lub ręcznie
- W leju spustowym znajduje się czujnik poziomu cieczy roboczej. Czyszczenie czujnika zabezpiecza dysza płucząca
- Zbiornik posiada trzy przegrody ograniczające przemieszczanie cieczy roboczej podczas transportu
- Drabinka umożliwiająca wejście do zbiornika
- Napełnianie zbiornika wodą zapewnia pompa Rensono dużej wydajności 1100 l/min. Możliwe również bezpośrednio do zbiornika
- Możliwy szybki demontaż zbiornika
- Rozwadniacz
- Pompa zasilająca Rensono wydajności 1100 l/min służy do napełniania zbiornika głównego i zbiornika na czystą wodę
- Operator wprowadza ilość koniecznej ilości wody do TANK MATIC, a dalej tankowanie zbiornika odbywa się w pełni automatycznie. Po osiągnięciu odpowiedniej ilości, tankowanie zostanie automatycznie zakończone
- Duży i wydajny rozwadniacz umożliwia łatwe i bezpieczne pobieranie środków chemicznych w formie płynów i proszków
- Podczas pobierania środków chemicznych użytkownik może uruchomić pompę Hypro, aby ułatwić mieszanie
- Kształt zbiornika rozwadniacza ułatwia czyszczenie
- System umożliwia również pobieranie małych ilości środków chemicznych
Silnik VOLVO D8:
- Silnik 6-cio cylindrowy o pojemności 7,8l (StageV)
- Zależnie od modelu moc 218, 252 lub 280KM
- Maksymalny moment obrotowy 1159 Nmprzy 1400 obr/min
- Niskie obroty dla funkcji tankowania
- Prędkość pracy na polu do 25 km/h z regulacją obrotów silnika zależnych od obciążenia
- Prędkość maksymalna na drodze – 40 km/h
- Niskie zużycie paliwa i cicha praca
- Hamowanie silnikiem o mocy 132 kW przy 2200 obr/min, umożliwiający stabilną pracę na dużych skłonach pól
- Gwarancja silnika to 5 lat lub 6000 godzin
- Wymiana oleju w silniku co 500 godzin
Zawieszenie pneumatyczne:
- Zawieszenie pneumatyczne umożliwia pracę w komfortowych warunkach i zapewnia dobre prowadzenie belki
- Zawieszenie pneumatyczne dostosowuje się do obciążenia maszyny
- System zawieszenia pneumatycznego nie wymaga konserwacji
- Napęd mechaniczny
- Przekładania mechaniczna doskonale przenosi napęd w trudnych warunkach
- Przekładnia działa jak bezstopniowa skrzynia biegów. Mocny silnik hydrauliczny napędza skrzynię i dwie solidne osie
- Przekładnia jest wyposażona w system DAS, który umożliwia dostosowanie prędkości obrotowej silnika do rzeczywistego zapotrzebowania na moc (obciążenia). System ten zmniejsza zużycie paliwa i redukuje hałas
- W bardzo trudnych warunkach operator może zablokować mechanizm różnicowy zwiększając możliwości trakcyjne opryskiwacza
- Operator steruje skrzynią biegów przez joystick – popychając do przodu joystick, zwiększa prędkość, a do tyłu zmniejsza prędkość. Przez podanie impulsu w prawo aktywuje tempomat, a podając impuls w lewo zatrzymuje maszynę
- Opryskiwacz jest wyposażony w 4 hamulce tarczowe jeden hamulec tarczowy postojowy
Napęd hydrostatyczny:
- Przekładnia jest wyposażona w 4 reduktory Brevinimotoi 4 silniki Danfoss (80 cm3)
- Przekładnia jest wyposażona w system DAS, który umożliwia dostosowanie prędkości obrotowej silnika do rzeczywistego zapotrzebowania na moc (obciążenia). System ten zmniejsza zużycie paliwa i redukuje hałas
- Operator steruje skrzynią biegów przez joystick – popychając do przodu joystick, zwiększa prędkość, a do tyłu zmniejsza prędkość. Przez podanie impulsu w prawo aktywuje tempomat, a podając impuls w lewo zatrzymuje maszynę
- Opryskiwacz jest wyposażony w 4 hamulce tarczowe i jeden hamulec tarczowy postojowy
Trzy rodzaje systemów oprysku:
- Pneumatyczne zamykanie rozpylaczy – od 7 do 15 sekcji
- DYNAPULSE – oprysk pulsacyjny podobnie jak AutoSpray-od 7 do 30 sekcji
- DYNAPULSE EVO to system DYNAPULSE z kompensacją dawki na łukach
Belki opryskiwacza:
- Belka jest wyposażona w amortyzację na zawieszeniu centralnym i amortyzację wahań belki (przód/tył)
- Zamontowane rozpylacze i przewody cieczowe chronione są przez konstrukcję belki
- Automatyczna kontrola wysokości belki
- Opryskiwacz F40 Evomoże być wyposażony w automatyczny system pomiaru wysokości pracy belki z 3 lub 5 czujnikami
- System zapewnia użytkownikowi zarządzanie wysokością od 50 do 210 cm
- Zastosowane czujniki mają podwójny przepływ, aby zapewnić dobrą zdolność identyfikacji odległości od roślin
opr. Karol Pomeranek
fot. Jakubek
Karol Pomeranek
<p>dziennikarz w dziale PWR Online</p>
Najważniejsze tematy